Repp, Martin - Bibliographie
Martin Repp
Bibliographie
Monographien
Die Transzendierung des Theismus in der Religionsphilosophie Paul Tillichs.
Frankfurt am Main, Bern, New York: Peter Lang Verlag 1986.
Hg., zusammen mit Christel Keller-Wentorf
Carl Heinz Ratschow, Von den Wandlungen Gottes – Beiträge zur Systematischen Theologie.
Berlin und New York: De Gruyter 1986.
Hg., zusammen mit Christel Keller-Wentorf
Carl Heinz Ratschow, Von der Gestaltwerdung des Menschen – Beiträge zu Anthropologie und Ethik.
Berlin und New York: De Gruyter 1987.
Aum Shinrikyo – Ein Kapitel krimineller Religionsgeschichte.
Marburg: Diagonal Verlag 1997 (132 pp.).
Japanische Übersetzung von Kaie Mochizuki: Oumu Shinrikyo – Hansai-teki shukyo-shi no issho.
Minobu-san University 1999.
Hōnens religiöses Denken – Eine Untersuchung zu Strukturen religiöser Erneuerung.
Wiesbaden: Harrassowitz Verlag 2005. (Habilitationsschrift)
Hg., zusammen mit Yoshiyuki Inoue.
Mondō to ronsō no bukkyō. Shūkyō-teki komyunikēshon no shatei
(Didaktische Gespräche und Disputationen im Buddhismus – Die Spannweite religiöser Kommunikation).
(Ryukoku Daigaku Bukkyō Bunka Kenkyusho Sōsho No. 27) Kyoto: Hōzōkan 2011.
Hg. und Einleitung, Übersetzung von Jan van Bragt.
Muto Kazuo: Christianity and the Notion of Nothingness – Contributions to Buddhist-Christian Dialogue from the Kyoto School.
Leiden and Boston: Brill Publishers 2012.
Der eine Gott und die anderen Götter – Eine historische und systematische Einführung in Religionstheologien der Ökumene.
Leipzig: Evangelische Verlagsanstalt 2018.
Aufsätze
Zum Hintergrund von Paul Tillichs Korrelationsmethode.
Neue Zeitschrift für Systematische Theologie und Religionsphilosophie, 28. Bd. (1982): 206-215.
Hōnens Nembutsu zwischen zeitgenössischem Volksglauben und volkstümlichem Buddhismus.
Oriens Extremus 36 (1993): 63-81.
Death and Life According to Martin Luther.
Bulletin of the Buddhist University Comprehensive Research Institute Vol. 1 (1994): 73-98.
Das NCC Center for the Study of Japanese Relgions in Kyoto – 35 Jahre interreligiöse Begegnung im ökumenischen Kontext.
Zeitschrift für Mission Jg. 20 (1994): 153-165.
The NCC Center for the Study of Japanese Religions in Kyoto – 35 Years of Interreligious Encounter in an Ecumenical Context.
Current Dialogue No. 27 (1994): 25-33.
Wieder abgedruckt in: Inter-Religio No. 27 (1995): 23-38. Svensk Missionstidskrift Vol. 84 No. 2 (1996): 39-51.
"Life and Death" in Early Christianity.
Bulletin of the Buddhist University Comprehensive Research Institute Vol. 2 (1995): 174-186.
The Earthquake in the Kobe-Osaka Area January 17th 1995 – Its Impact on Religions and their Response.
Japanese Religions Vol. 20 (1995): 207-229.
Who's the First to Cast the Stone? – Aum Shinrikyo, Religions and Society in Japan.
The Japan Mission Journal Vol. 49 (1995): 225-255.
Spanische Übersetzung in Misiones extranjeras No. 156 (1996): 504-546;
gekürzte und revidierte deutsche Version in Zeitschrift für Mission Bd. 22 (1996): 43-52.
Religion und Gewalt im gegenwärtigen Japan – Der Fall Aum Shinrikyo.
Dialog der Religionen. Bd. 6. Nr. 2 (1996): 190-202.
The Supreme Dharma for the Meanest People – A Study in Honen's Interpretation of the "Three Pure Land Sutras."
Japanese Religions Vol. 21 (1996): 100-136.
Wie wird man seiner Hingeburt gewiss? – Eine Untersuchung zum Reinen Land Buddhismus der Heian und Kamakura Zeit.
Journal of Christian Studies (Kyoto University) No. 16 (1996): 289-330.
Youth and New-New Religions – Challenges for the Churches in Present-day Japan.
The Japan Christian Review Vol. 63 (1997): 5-29.
For a Moratorium on the Word “Partnership” – Towards a Paradigm Shift in the Relationship Between Japanese Protestant Churches and Overseas Missions and Churches.
The Japan Christian Review Vol. 64 (1998): 28-34.
Die religiöse Lage in Japan gegen Ende des 20. Jahrhunderts.
Essays on Foreign Studies Vol. 2. Festschrift für Prof. Hayashi Tadayoshi (1999) (Kwansei Gakuin University): 37-81.
Revidierte englische Version: The Religious Situation in Contemporary Japan.
Yonsei Review of Theology & Culture Vol. 5 (1999): 27-45.
Millenaristische Bewegungen vor dem Jahr 2000.
Zeitschrift für Mission 25. Jg. (1999): 31-38.
The Problem of Religion and Ecology in Contemporary Japan – A Theological Perspective from Europe.
Woowon Sasang Nonchong Vol. 7 (1999): 339-355; Koreanische Übersetzung pp. 356-370. (Woowon Research Institute)
Popular Youth Culture and Religion in Contemporary Japan.
Japanese Religions Vol. 25 (2000): 105-119.
The NCC Center for the Study of Japanese Religions – Forty Years of Research and Dialogue.
Japanese Religions Vol. 25 (2000): 135-153.
The “Trial of the Century”? – Legal and Illegal Treatments of Aum after the Aum Incident.
Religion – Staat – Gesellschaft Bd. 2 Nr. 2 (2001): 289-313.
Hachiman – Protecting Deity (kami) of the Japanese Nation.
In: Klaus Antoni et al. (eds.), Religion and National Identity in the Japanese Context.
(Bunka – Tübingen Intercultural and Linguistic Studies on Japan Vol. 5) Hamburg, Münster, London: Lit-Verlag 2002, pp. 169-192.
Religiöser Pluralismus in Europa als Herausforderung für Kirche, Mission und Theologie – Eine ökumenische Perspektive aus Asien.
Zeitschrift für Mission 28. Jg. (2002): 377-288.
Revised English version: Religious Pluralism in Europe: Challenge for Church and Theology – An Ecumenical Perspective from Asia.
Current Dialogue No. 40 (2002): 4-10.
“The Last Continent” – The Involvements of Aum Shinrikyo in Australia.
The Japan Missionary Journal Spring 2003: 55-66.
Japanische Übersetzung in: NCC Shukyo kenkyusho / Tomisaka kirisutokyo senta (eds.),
Anata wa donna shugyo o shita no desuka? Oumu kara no toi, Oumu e no toi,
Tokyo: Shinkyo shuppansha 2004, pp. 225-243.
Die Begegnung zwischen Europa und Ostasien anhand der Auseinandersetzungen um den christlichen Gottesbegriff.
Neue Zeitschrift für Systematische Theologie und Religionsphilosophie 45. Bd. (2003): 71-100.
Manga to shukyosei (Manga und Religiosität).
Shinjitsu-shin Vol. 24 (Kyoto Koka Women’s University 2003): 137-158.
Religion, Culture, and Popular Culture in Japan – A Historical Inquiry of their Interaction.
Inter-Religio No. 43 (2003): 3-21.
The “Crazy Priest” – Subversive Aspects of Japanese Buddhism.
In: James C. Baxter, ed., Japanese Studies Around the World. 2004.
Observing Japan from Within. Perspectives of Foreign Scholars Resident in Japan.
Kyoto: International Research Center for Japanese Studies 2004: 256-285.
From Contextual Theology to Ecumenical Theology – The “Interreligious Studies in Japan Program” (ISJP).
In: David Kwang-sun Suh, Annette Meutrath, Choe Hyondok (eds.), Charting the Future of Theology and Theological Education in Asian Contexts.
Dehli: ISPCK 2004: 220-234.
Aum Shinrikyo and the Aum Incident – A Critical Introduction.
In: James R. Lewis und Jesper Aagaard Petersen (eds.), Controversial New Religions.
Oxford und New York: Oxford University Press 2005: 153-194.
Reprint in the 2. edition 2014: 195-240.
Religionsgespräche zwischen Jesuiten und Buddhisten im Japan des 16./17. Jahrhunderts.
In: Benjamin Simon, Henning Wrogemann (Hg.), Konviviale Theologie. Festgabe für Theo Sundermeier zum 70. Geburtstag.
Frankfurt a.M.: Otto Lembeck 2005: 41-53.
How to Ascertain One’s Birth into the Pure Land? – An Investigation into Developments during the Heian and Kamakura Periods.
Shinshu-gaku (Journal of Studies in Shin Buddhism) Nos. 111-112 (2005): 9-24.
Wieder veröffentlicht in: Ryukoku Daigaku Shinshu Gakkai (ed.), Nihon bunka to Jodo-kyo (Shinshu-gaku Ronso Vol. 9).
Kyoto: Nagata Bunshodo 2005: 9-24.
Manga to shukyōsei – ‘Kaze no tani no Naushika’ o rei toshite (Manga und Religiosität – Das Beispiel von ‘Nausicaä vom Tal des Windes’). Shinjitsu-shin Vol. 27 (Kyoto Koka Women’s University 2006): 61-80.
How to Tackle Religious Diversity? – An Inquiry Into the Communicational Structures of the Early Sangha and King Ashoka’s Edicts.
Shinshū-gaku (The Shinshugaku – Journal of Studies in Shin Buddhism) No. 114. (2006): 1-33.
Revidierte Version veröffentlicht in: Journal of the Henry Martyn Institute Vol. 30 Nos. 1& 2 (2011): 62-86.
“The Caricature of Caricatures” – Communicational Strategies in the Danish Cartoon Conflict.
Japanese Religions Vol. 31 No. 2 (2006): 120-162.
Part of this article appeared in Japanese translation in: Mori Koichi (ed.), EU to isuramu no shūkyō dentō wa kyōzon dekiru-ka? (Can the religious traditions of the EU and Islam co-exist?) Tokyo: Akashi Shoten 2007: 240-256.
Buddhism and Cartoons in Japan – How Much Parody Can a Religion Bear?
Japanese Religions Vol. 31 No. 2 (2006): 187-203.
From Disputations to Dialogue – An Inquiry into Forms of Religious Communication in Japanese Buddhism and European Christianity.
(Jahrbuch) Religionen im Gespräch Bd. 9 (2006): 44-59.
Birth into the Pure Land and Resurrection of the Body: A Comparative Study between Pure Land Buddhism and Christianity.
Ching Feng NS Vol. 7 Nos. 1-2 (2006): 165-180.
Kindai bukkyō to Ōbaku no yakuwari (Moderner Buddhismus und die Rolle von Ōbaku Zen).
Ōbaku bunka (Ōbaku Zen Culture) Vol. 127 (2006-2007): 77-88.
The Problem of ‘Evil’ in Pure Land Buddhism.
In: Jerald D. Gort et al. (eds.), Probing the Depths of Evil and Good. Multireligious Views and Case Studies. (Currents of Encounter Vol. 33).
Amsterdam, New York NY: Rodopi 2007: 151-168.
Report about the Research Project “Mondo and Debates in Buddhism” – An Interdisciplinary Research into Forms of Intra- and Interreligious Communication.
Bukkyō bunka kenkyū-sho kiyō (Bulletin of the Research Institute for Buddhist Culture, Ryukoku University) Vol. 46 (2007): 1-8.
H.H. The 14th Dalai Lama and Japanese Buddhists – An Account and Analysis of Complicated Interactions.
Japanese Religions Vol. 33 Nos. 1 & 2 (2008): 103-125.
The Role of Mondō (Conversations) in Honen’s Life and Work.
In: James Baskind (ed.), Japanese Studies Around the World 2008. Scholars of Buddhism: Buddhist Studies in the 21. Century.
Kyoto: International Research Center for Japanese Studies 2009: 7-19.
Economic Impacts of Hōnen’s Pure Land Teaching.
In: Ryukoku Daigaku Shinshū Gakkai (ed.), Shinran Jōdo-kyō no kenkyū. (Shinshū-gaku Ronsō Vol.10).
Kyoto: Nagata Bunshodo 2009: 31-61.
Subversive Tendenzen im japanischen Buddhismus der Nara-, Heian- und Kamakura-Perioden.
In: Günther Distelrath (Hg.), Referate des 13. Deutschsprachigen Japanologentages. I. Kultur- und Sprachwissenschaft.
Bonner Asienstudien Bd. 8/1. Berlin: EB-Verlag Dr. Brandt 2009: 101-113.
Genzai no kankyō mondai to nihon no shūkyō – Toku ni shintō to bukkyō ni tsuite (Die gegenwärtige Umwelt-Problematik und japanische Religionen – Insbesondere Shintō und Buddhismus).
Shinjitsu-shin No. 30 (Kyoto Koka Women’s University 2009): 141-168.
The Kyoto School of Philosophy and “Christian Studies.” – An Introduction to the Life and Work of Muto Kazuo.
Ryukoku Daigaku Ronshū (The Journal of Ryukoku University) Vol. 473 (2009): 2-47.
Socio-Economic Impacts of Honen’s Pure Land Doctrines – An Inquiry into the Interplay between Buddhist Teachings and Institution.
In: Ugo Dessi (ed.), The Social Dimension of Shin Buddhism. (Numen Book Series. Studies in the History of Religion Vol. 129) Leiden and Boston: Brill Publishers 2010: 11-58.
Republished in: Galen Amstutz, (ed.), Critical Readings of Pure Land Buddhism in Japan. Leiden and Boston 2020: 255-301.
"When Science Fiction Becomes Science Fact" – The Role of Science, Science Fiction and Technology in Aum Shinrikyo.
In: James R. Lewis and Olav Hammer (eds.), Handbook of Religion and the Authority of Science, Leiden and Boston: Brill Publishers 2011: 185-204.
Religion and Violence in Japan – The Case of Aum Shinrikyo.
In: James Lewis (ed.), Violence and New Religious Movements, Oxford: Oxford University Press 2011: 147-171.
(Together with Yoshiyuki Inoue) Shūkyō ni okeru komyunikēshon no katachi (Forms of communication in religion) (Introduction).
In: Martin Repp and Yoshiyuki Inoue (Eds.), Mondō to ronsō no bukkyō – Shūkyō-teki komyunikēshon no shatei (Buddhism of didactic conversations and disputations – The range of religious communication). (Ryukoku Daigaku Bukkyō Bunka Kenkysho Sōsho No. 27) Kyoto: Hōzōkan 2011: i-x.
Sengoku jidai ni okeru Iezusu-kai senkyō-shi to Bukkyō sōryō to no shūron.
'(Debates between the Jesuit missionaries and Buddhist priests during the time of the Warring States).
In: Martin Repp and Yoshiyuki Inoue (Eds.), Mondō to ronsō no bukkyō – Shūkyō-teki komyunikēshon no shatei (Buddhism of didactic conversations and disputations – The range of religious communications).
(Ryukoku Daigaku Bukkyō Bunka Kenysho Sōsho No. 27) Kyoto: Hōzōkan 2011: 149-161.
Einflüsse buddhistischer “Spiritualität” auf das abendländische Christentum.
In: Hermann Schoenauer (Hg.), Spiritualität und innovative Unternehmensführung (Dynamisch Leben Gestalten. Innovative Unternehmensführung in der Sozial- und Gesundheitswirtschaft Vol. 3). Stuttgart: Kohlhammer 2012: 376-390.
Mutō Kazuo (1913-1995) – An Introduction to His Life and Work.
In: Martin Repp (Hg.), Mutō Kazuo: Christianity and the Notion of Nothingness – Contributions to Buddhist-Christian Dialogue from the Kyoto School.
Leiden and Boston: Brill Publishers 2012: 1-53.
Mission des Buddhismus – Eine Einführung in Geschichte und Strategien.
Interkulturelle Theologie – Zeitschrift für Missionswissenschaft. 38. Jg. (No. 3) 2012: 277-294.
Äquivalente Worte für “Religion” und verwandte Begriffe in der Auseinandersetzung zwischen Jesuiten und Buddhisten im Japan des 16./17. Jhs. In: Peter Schalk et al. (Hg.), Religion in Asien? – Studien zur Anwendbarkeit des Religionsbegriffs. Acta Universitatis Upsalensis. Historia Religionum 33.
Uppsala 2013: 291-316.
How do Buddhism and Christianity Relate to Other Religions? – Comparative Studies of Cases in China and Japan.
In: Fujimoto Kiyohiko Sensei koki kinen ronbun-shū kankō-kai (Ed.), Hōnen bukkyō no shosō (Various aspects of Hōnen's Buddhism).
Kyoto: Hōzō-kan 2014: 1203-1222.
Opfergaben und Opferpraxis in der einheimischen Religion Japans ("Shintō").
In: Alexandra Grund (Hg.), Opfer, Geschenke, Almosen – Die Gabe in Religion und Gesellschaft.
Stuttgart: Kohlhammer 2015: 124-143
"Leben bleibt nur durch Sterben wach" – Eine Überprüfung von Carl Heinz Ratschows Opfer-Theorie anhand von Beispielen der japanischen Religionsgeschichte.
In: Birgit Staemmler (Hg.), Werden und Vergehen – Betrachtungen zu Geburt und Tod in japanischen Religionen.
Berlin: Lit 2016: 169-181.
Buddhist-Christian Relations in Japan – An Overview.
In: Perry Schmidt-Leukel (ed.), Buddhist-Christian Relations in Asia. St. Ottilien: Eos 2017: 209-242.
Gott und das Klima – Welche Leitlinien können Religionen für eine Öko-Ethik geben?
Hamburg: The Club of Rome - European Research Centre e.V. 2017.
Wie steht es um das Heil der Ahnen? – Eine alte Frage neu aufgerollt.
Interkulturelle Theologie – Zeitschrift für Missionswissenschaft. 44. Jg. 2018: 300-321.
Religiöse Erkenntnisprozesse in Wechselwirkung – Eine religionsvergleichende Studie.
Hōrin – Vergleichende Studien zur japanischen Kultur Nr. 19 (2016, publ. 2018): 18-44.
Die Begegnungen der Jesuiten-Missionare mit Buddhisten und Konfuzianern im 16./17. Jh. in Japan und China – Eine Untersuchung zu theoretischen Verhältnisbestimmungen und praktischem Verhalten.
In: Max Deeg, Oliver Freiberger und Christoph Kleine (Hg.), Religionsbegegnung in der asiatischen Religionsgeschichte – Kritische Reflexionen über ein etabliertes Konzept.
Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 2019: 241-261.
Buddhism and Violence in Pre-Modern Japan
In: Matthew Gordon et al. (Hg.), The Cambridge World History of Violence, Vol. 2, AD 500 - AD 1500, Cambridge 2020: 368-389.
Innovating Mahayana Buddhism and Christianity Through Contemplation – A Comparative Study.
Buddhist-Christian Studies Vol. 40. 2020: 179-199.
Was macht die Attraktivität des Buddhismus unter Abendländern aus? – Eine Herausforderung an die Kirchen heute.
In: Christian Eyselen u.a. (Hg.); Evangelische Aszetik – Ein Programm macht Schule. Leipzig 2021: 205-220.
Publikationen in Vorbereitung
Buddhist-Christian Dialogue and the "Kyoto School"
In: Handbook or Buddhist-Christian Dialogue, Routledge 2021.
Mutō Kazuo's Theology of Religions – An Introduction
Kirisutokyo-gaku (Christian Studies) Kyoto University 2021.
Aum Shinrikyo and the "Aum Incident" – Radicalization Processes Among Young Japanese.
In: James Lewis and Akil Awan, Eds., Radicalisation in Comparative Perspective. Hurst and Oxford University Press 2010.
Lexikonartikel
Honen 1133-1212.
Encyclopedia of Monasticism, Vol. 1, Hg. William M. Johnston.
Chicago und London: Fitzroy Dearborn Publishers 2000: 607-608.
Aum Shinrikyo.
Lexikon für Theologie und Kirche (LThK). Freiburg: Verlag Herder 2001, Bd. 11, Sp. 14.
Ratschow, Carl Heinz.
Lexikon für Theologie und Kirche (LThK). Freiburg: Verlag Herder 2001, Bd. 11, Sp. 224.
Japan VI. Japanische Religionen, missionswissenschaftlich.
Religion in Geschichte und Gegenwart (RGG) 4. Auflage. Tübingen: J.C.B. Mohr 2001. Bd. 4, Sp. 384-387.
Shintoismus: III. Missionswissenschaftlich.
Religion in Geschichte und Gegenwart. 4. Aufl., Bd. 7, Sp. 1287-1288.
Suzuki, D.T.
Religion in Geschichte und Gegenwart. 4. Aufl., Bd. 7, Sp. 1913.
[Ostasien-Mission. In: ELThG 2020/21]
Essays (Einführungen, Nachrufe, Berichte, etc.)
Nachruf auf Anna Seidel (1938-1991).
Japanese Religions Vol. 17 (1992) No.1: 1-3 (zusammen mit Urs App).
Einführung "Kirishitan – Early Christianity in Japan".
Japanese Religions Vol. 19 Nos. 1&2 (1994): 1 – 7.
Zwei Wochen nach dem grossen Erdbeben. Das Erdbeben in Kobe vom 17. Januar 1995
(politische, wirtschaftliche, soziale und psychologische Aspekte, kirchliche Situation).
Evangelisches Missionswerk in Südwestdeutschland (Hg.), Informationsbrief 4/1995: 1-17.
Nachruf auf Muto Kazuo (1913-1995).
Japanese Religions Vol.21 (1996): 195-198 (zusammen mit Yuki Hideo).
The Religious Situation of the “Aum Generation”: Two NCC Seminars.
Japanese Religons Vol. 22 (1997): 87-98.
Millennial Movements in East and Southeast Asia. (Introduction)
Japanese Religions Vol. 23 (1998): 1- 10.
Shinikata – ikikata: Muto Sensei no omoide (Ars moriendi – ars vivendi: Reminiscences of Professor Muto).
In: Muto Kazuo Sensei go-fusai tsuioku bunshu henshu iinkai (ed.): Naki no gotoku ni arite iku. Muto Kazuo Sensei go-fusai tsuioku bunshu.
Kyoto 2000: 243-254.
Aum in Russia. (Introduction).
Japanese Religions Vol. 26 (2001): 147-148.
Versöhnung und Frieden in Asien – Die Rolle der National Christian Councils (NCC) Koreas und Japans.
EMS Informationsbrief No. 3 /2001: 2-5.
Shingon Buddhism. (Introduction).
Japanese Religions Vol. 27 (2002): 3-4.
Glaube und Kultur – Ein Überblick über die christliche Mission in Japan.
In: Evangelisches Missionwerk in Deutschland (EMW), ed., Weltmission Heute No. 42
Länderheft Korea & Japan 2002: 154-156.
Vorwort
(Evangelisches Missionswerk in Südwestdeutschland) Informationsbrief Japan/Korea.
Interreligiöser Dialog in Ostasien – Seine Bedeutung für Kirche und Theologie 3/2003: 4.
Eine Antwort auf den religiösen Pluralismus in Europa: Das Programm "Interreligiöses Studium in Japan."
(Evangelische Missionswerk in Südwestdeutschland) Informationsbrief Japan/Korea.
Interreligiöser Dialog in Ostasien – Seine Bedeutung für Kirche und Theologie 3/2003: 36-38.
Interreligious Dialogue Can Play a Key Role in the World at Large. D
harma World Vol. 31 (2004): 17-19.
Einübung in den Dialog mit ostasiatischen Religionen: Das “Interreligious Studies in Japan Program” (ISJP) in Kyoto.
Religionen im Gespräch Bd. 8 (2004): 268-272.
Japanische Neureligionen – Das Beispiel Aum Shinrikyo.
In: Der Weg der Götter – Im Dialog mit Japans Religionen 1. Dokumentationsbrief Ostasien 03/2005: 18-22.
Religiöse Elemente in der Welt der japanischen Mangas.
In: Der Weg der Götter – Im Dialog mit Japans Religionen 1. Dokumentationsbrief Ostasien 03/2005: 23-27.
Laughing Faces – The First Three Years of the “Interreligious Studies in Japan Program” (ISJP).
Religionen im Gespräch Bd. 9 (2006): 314-316.
Religion and Caricature – Introduction.
Japanese Religions Vol. 31 No. 2 (2006): 127-128.
In Memoriam Jan van Bragt (1928-2007).
Japanese Religions Vol. 32 Nos. 1& 2 (2007): 3-5.
Nicht mehr nur Zen: Die deutsche Rezeption des Buddhismus – Der lange Weg zur Trendreligion.
Zeitzeichen. Evangelische Kommentare zu Religion und Gesellschaft. 11. Jg. September 2010: 26-29.
Wenn die Welt zur Hölle fährt: Wie Japaner auf Katastrophen reagieren und welche Rolle dabei die Religionen spielen.
Zeitzeichen. Evangelische Kommentare zu Religion und Gesellschaft. 12. Jg. Mai 2011: 13-15.
In Memoriam Alexander Mikhailovich Kabanoff (1952-2011).
Japanese Religions Vol. 36 Nos. 1& 2 (2011): 1-2.
In Memoriam YUKI Hideo (1926-2012)
Japanese Religions Vol. 38 Nos. 1& 2 (2013): 9-19.
The TEPCO Nuclear Disaster and the Responsibilities of Religions.
Dharma World Vol. 40 (Oct. - Dec. 2013): 18-21.
Images of Human Beings in the Biblical Canon.
In: World Humanities Forum (Ed.), The 4th World Humanities Forum – The Humanities of Hope – Program Book. Seoul 2016: 755-763.
Interview (mit Dr. Martin Repp): Zusammenleben mit der Natur und den Menschen aus der Sicht eines Christen – Wir sollten Tiere, Pflanzen und die ganze Natur respektieren, und mit ihnen kommunizieren.
Lichtquelle Nr. 3 (2016): 13-21.
(Japanisches Original:) Kirisutosha kara mita shizen to ningen no kyosei – Dobutsu, shokubutsu, shizen o sonjo shi, comyunikeishon suru koto.
Inochi no wa [Kreis des Lebens] No. 70 (2016): 16-25.
(Together with Elizabeth Harris) 12th Conference of the European Network for Buddhist-Christian Studies – Meditation in Buddhist-Christian Encounter: Critical Analysis Report of the 12th Conference of the European Network for Buddhist-Christian Studies (ENBCS) held from 29 June to 3 July 2017, at Monserrat, Spain.
Buddhist-Christian Studies Vol. 38. 2018: 375-379.
Aufeinander zugehen, miteinander reden – Warum angehende Theologen den interreligiösen Dialog erlernen sollten.
Schneller Magazin für christliches Leben im Nahen Osten Nr. 2 / 2019: 14-15.
Manga: Fiction and Reality – The Case of Miyazaki Hayao's Shuna's Journey.
Dharma World Vol. 46. Autumn 2019: 10-13.
Korona pandemikku 2020 – Doitsu kara kangaeru (Die Corona-Pandemie 2020 – Überlegungen aus Deutschland). Übers. von Miyasho Tetsuo.
NCC Shukyo Kenkyu-sho Niyusu Nr. 51. November 2020: 1-3.
Japan's Peace Constitution and the Deployment of its SDF Abroad – A Comparative Perspective from the German Situation.
In: Article 9 of the Japanese Peace Constitution and Peace in Asia – Prayer from Okinawa. The 7th Global Inter-Religious Conference on Article 9 of the Japanese Peace Constitution. Okinawa and Tokyo March 2 and 3, 2021: 167-177;
Japanese translation 178-188; Korean translation 189-200.
Rezensionen
Das Gold im Wachs – Festschrift für Thomas Immoos zum 70. Geburtstag, hg. von Elisabeth Gössmann und Günter Zobel, München: Iudicium Verlag 1988.
The Japan Christian Review Vol. 58 (1992): 139-140.
Johannes Laube (Hg.), Neureligionen: Stand ihrer Erforschung in Japan – Ein Handbuch.
Zusammengestellt von I. Nobutaka. Wiesbaden: Harrassowitz Verlag 1995.
Theologische Literaturzeitung 122.Jg. Nr.5 (1997): Sp. 430-432.
Ulrich M. Dehn, Die geschichtliche Perspektive des japanischen Buddhismus – Das Beispiel Uehara Senroku. Hamburg: Verlag an der Lottbeck 1995.
EZW Materialdienst 62. Jg. (4/1999): 119-122.
Klaus Antoni, Shinto und die Konzeption des japanischen Nationalwesens (kokutai) – Der religiöse Traditionalismus in Neuzeit und Moderne Japans.(Handbuch der Orientalistik 5). Leiden: Brill 1998.
Asian Folklore Studies Vol. 58 (1999): 244-247.
Jacqueline I. Stone, Original Enlightenment and the Transformation of Medieval Japanese Buddhism. Kuroda Institute. Studies in East Asian Buddhism 12.
Honolulu: University of Hawai’i Press 1999.
Japanese Religions Vol. 27 No. 1 (2002): 105-110.
Brian Bocking, The Oracles of the Three Shrines – Windows on Japanese Religion. Richmond, Surrey: Curzon Press 2001.
Japanese Religions Vol. 27 No. 1 (2002): 113-117.
Ikuo Higashibaba, Christianity in Early Modern Japan – Kirishitan Belief and Practice.
Leiden etc.: Brill 2001.
Japanese Religions Vol. 27 No. 2 (2002): 210-215.
Jörg B. Quenzer, Buddhistische Traum-Praxis im japanischen Mittelalter (11.-15. Jahrhundert). Gesellschaft für Natur- und Völkerkunde Ostasiens e.V. Hamburg 2000.
Japanese Religions Vol. 28 No.2 (2003): 213-216.
Clark Chilson and Peter Knecht (eds.), Shamans in Asia. London and New York: Routledge Curzon 2003.
Japanese Religions Vol. 29 Nos. 1&2 (2004): 127-130.
Fabio Rambelli, Vegetal Buddhas – Ideological Effects of Japanese Buddhist Doctrines on the Salvation of Inanimate Beings.
Kyoto: Italian School of East Asian Studies. Occasional Papers 9. 2001.
Japanese Religions Vol. 30 (2005): 141-143.
Klaus Koschorke (ed.), Transkontinentale Beziehungen in der Geschichte des Außereuropäischen Christentums, Studien zur Außereuropäischen
Christentumsgeschichte Bd. 6, Wiesbaden: Harrassowitz Verlag 2002.
Theologische Literaturzeitung 130. Jg. Heft 6 (2005): 716-718.
Reinhard Zöllner, Japans Karneval der Krise – Ejanaika und die Meiji-Renovation.
Erfurter Reihe zur Geschichte Asiens Bd. 6. München: Iudicium Verlag 2003.
Japanese Religions Vol. 31 (2006): 69-74.
Mark R. Mullins (ed.), Handbook of Christianity in Japan. (Handbook of Oriental Studies, Section 5 Vol. 10). Leiden and Boston: Brill 2003.
Japanese Religions Vol. 31 (2006): 77-80.
Ikumi Kaminishi, Explaining Pictures – Buddhist Propaganda and Etoki Storytelling in Japan.
Honolulu: University of Hawai’i Press 2006.
Japanese Religions Vol. 32 Nos. 1 & 2 (2007): 111-114.
Johannes Meier (ed.), Sendung – Eroberung – Begegnung: Franz Xavier, die Gesellschaft Jesu und die katholische Kirche im Zeitalter des Barock. (Studies in the History of Christianity in the Non-Western World Vol. 8). Wiesbaden: Harrassowitz Verlag 2005.
Japanese Religions Vol. 32 Nos. 1 & 2 (2007): 115-118.
D. Max Moerman, Localizing Paradise – Kumano Pilgrimage and the Religious Landscape of Premodern Japan. Cambridge (Mass.) and London: Harvard University Asia Center 2005.
Japanese Religions Vol. 33 Nos. 1 & 2 (2008): 130-133.
Jonathan Morris Augustine, Buddhist Hagiography in Early Japan – Images of Compassion in the Gyoki Tradition. London and New York: Routledge Curzon 2005.
Japanese Religions Vol. 34 No. 1 (2009): 89-92.
Helen J. Baroni, Iron Eyes – The Life and Teachings of Obaku Zen Master Tetsugen Doko. Albany NY: State University of New York Press 2006.
Japanese Religions Vol. 35 Nos. 1 & 2 (2010): 117-121.
Carol Richmond Tsang, War and Faith – Ikkō Ikki in Late Muromachi Japan. Cambridge (Mass.) and London: Harvard University Asia Center 2007.
Japanese Religions Vol. 36 Nos. 1 & 2 (2011): 104-108.
Haruko Wakabayashi The Seven Tengu Scrolls – Evil and the Rhetoric of Legitimacy in Medieval Japanese Buddhism. Honolulu: University of Hawai’i Press 2012.
Japanese Religions Vol. 38 (2013): 113-116.
Kiri Paramore, Ideology and Christianity in Japan. London and New York: Routledge 2009.
Japanese Religions Vol. 38 (2013): 119-123.
Peter Baekelmans, Jesus and Kukai – A World of Non-Duality. Studia Instituti Missiologici SVD Nr. 108. Siegburg: Franz Schmitt Verlag 2018.
Interkulturelle Theologie / Zeitschrift für Missionswissenschaft 45. Jg., 2019: 456-458.
Redaktionelle Tätigkeiten
Redakteur (Editor) der Zeitschrift:
Japanese Religions Vol. 17 (1992) - Vol. 27 No. 1 (2002), Vol. 30 (2005) – gegenwärtig.
Kyoto: NCC Center for the Study of Japanese Religions.
Redaktioneller Berater:
Encyclopedia of Monasticism, (2 Vols.), hg. von William M. Johnston, Chicago-London: Fitzroy Dearborn Publishers 1998.
Herausgeber:
(Evangelische Missionswerk in Südwestdeutschland) Informationsbrief Japan/Korea. Interreligiöser Dialog in Ostasien – Seine Bedeutung für Kirche und Theologie 3/2003.
Übersetzungen
Akio Dohi, Toshio Sato, Yagi Seichi, Odagaki Masaya, Theologiegeschichte der Dritten Welt – Japan.
München: Chr. Kaiser Verlag 1991 (mit Frank Biebinger)
Muto Kazuo: Das Christentum und der Gedanke des Nichts.
Evangelische Theologie 54 (1994): 316-346 (zusammen mit Hayashi Tadayoshi)
YUKI Hideo, Dialogue in Religions (Original title: Shūkyō ni okeru taiwa).
Japanese Religions Vol. 38 (2013): 57-76.
YUKI Hideo, Joint Worship Among Religions (Original title: Sho-shūkyō to no kyōdō reihai).
Japanese Religions Vol. 38 (2013): 77-80.